JO VUODESTA 1927

taidekoulujuttu impro(1)
Kristillisissä taidekouluissa on lupa heittäytyä luovuuteen.

KRISTILLISET TAIDEKOULUT OPETTAVAT KÄYTTÄMÄÄN LUOVUUTTA JUMALAN KUNNIAKSI

Suomessa toimii taideoppilaitoksia, joilla on kristillinen arvopohja. Miksi kristillisiä taidekouluja tarvitaan ja mikä ne erottaa muista? Haastattelin kolmen eri puolilla Suomea toimivan kristillisen taidekoulun johtajia ja sain kuulla ajatuksia luovuudesta, unelmista ja johdatuksen moninaisista teistä. 

 

Sekä Espoossa että Oulussa kristillisen koulun yhteydessä toimii taidekoulu, joka tarjoaa monitaiteista opetusta kristilliseltä arvopohjalta. Espoossa taidetoiminta on ollut kiinteä osa kristillistä koulua koko sen 25-vuotisen historian ajan. Molemmissa kouluissa taidekoulu toimii hallinnollisesti koulun kannatusyhdistyksen alla ja taidekoulujen tunnit ovat koulun tiloissa iltapäivisin ja iltaisin. 

Sanoma kuuluu musikaaleissa 

Espoolaisen Taidekoulu Talentin rehtori Katriina Junttila kantoi haavetta kristillisestä musiikkikoulusta jo nuorena musiikinopiskelijana. Vähitellen näky on toteutunut Espoon kristillisen koulun yhteydessä. Junttila perheineen oli mukana perustamassa kristillistä koulua Espooseen vuonna 1999. Vaikka virallisesti monitaiteinen taidekoulu perustettiin vasta 2021, soitinopetusta, kuoroja ja musikaaleja on toteutettu koulun yhteydessä alusta asti. 

Talentin opetustarjonnassa on teatteritaidetta, soitinopetusta ja musikaalitanssia. Oppilaspaikkoja on tällä hetkellä 120. Junttila korostaa, että Talentissa oppilaat saavat yhtä hyvää opetusta kuin muissakin taideoppilaitoksissa. Musikaaleista on tullut Talentin tavaramerkki, jossa kristillisyys saa näkyä.  

Musikaalien aihepiirit ovat löytyneet Raamatusta. Teemoissa pysytellään kristinuskon ydinsanomassa, jotta ne sopivat hyvin eri seurakuntien kasvun tukemiseen. Junttila näkee valtavan voimavaran siinä, että taiteen keinoin tuodaan Raamatun sanomaa esille. 

– Taide on Jumalan lahja ja taiteen keinot viestiä sanomasta ovat valtavat. Sana elää meidän tekemisissä. Musikaaleissa esiintyjät pääsevät prosessiin, jossa he oppivat tanssiessaan, laulaessaan ja näytellessään. 

Taidetoiminta rikastuttaa kouluyhteisöä 

Espoossa musikaaleissa on mukana niin Taidekoulu Talentin kuin Espoon kristillisen koulunkin väki. Katriina Junttila näkee taidekoulun rikastuttavan ja tukevan kouluyhteisöä. Taidekoulu koulun yhteydessä tuo harrastukset helposti saavutettaviksi ja tukee myös perheiden vapaa-aikaa, kun vältytään iltojen harrastuskuljetuksilta. 

Samaa ajatusta taideharrastuksen ja koulun rinnakkainelosta vaalitaan Oulussa, jossa kristillisen koulun yhteydessä syksyllä 2023 toimintansa aloitti Toppilansaaren taidekoulu. Jo aiemmin koulun yhteydessä oli toiminut soitinopetusta, musiikkikerhoja ja kuoroja. Kun koulu muutti 2021 uusiin tiloihin, kannatusyhdistys pohti, miten tilojen käyttäastetta saataisiin lisättyä. Heräsi haave laajemmasta taidetoiminnasta. Espoon malli taidekoulun ja koulun yhteistyöstä oli esimerkkinä, kun toimintaa suunniteltiin. 

Toppilansaaren taidekoulun johtajana toimiva muusikko ja musiikinopettaja Heikki Kalliopuska on tyytyväinen oppilasmäärän kehitykseen ja kysyntään. Toiminnan alkaessa taidekoulussa oli 60 oppilasta ja nyt toisena toimintavuonna jo noin sata. Instrumenttioppilaita on jonossakin.  

Opetustarjontaan kuuluu tällä hetkellä kuvataidetta, musiikkia, sanataidetta ja tanssia. Opettajat teatteritaiteeseen ja mediataiteeseenkin olisivat jo olemassa, kunhan sopivan kokoiset oppilasryhmät saadaan kokoon. Halukkaita opettajia on ollut helppo löytää.

– Sana on kiirinyt, olen ollut yllättynytkin siitä, kuinka paljon on tullut sähköpostia heiltä, jotka kyselevät töitä. Jonkunlaista tunnettuutta on ehtinyt jo puolentoista vuoden aikana tulla. 

Tulevaisuuden unelmiin kuuluu toiminnan laajentuminen ja vakiinnuttaminen. 

– Jos taidekouluna oltaisiin niin laadukkaita, että se herättäisi kiinnostusta Oulussa. Voitaisiin esimerkiksi palkata päätoimisia opettajia. Kunnon taidekouluyhteisön luominen, siitä haaveilen, Kalliopuska pohtii. 

 

 

Kristillisen taidekoulun merkitys 

Sekä Talentissa että Toppilansaaren taidekoulussa haaveillaan tulevaisuudessa taiteen perusopetuksen luvista, jotta toiminta saisi vakaampaa jalansijaa. Toppilansaaren taidekoulussa haave on vielä kaukainen, mutta Talentti aikoo hakea lupaa tänä vuonna. 

Junttilalle taidekoulun kristillisyys on tärkeää. Samalla, kun hän toivoo koulun saavan luvan, häntä jännittää, ettei lupa vaikuta mahdollisuuteen pitää taidekoulun vahvasta kristillisestä pohjavireestä kiinni.  

– Hyviä taidekouluja maa pursuaa, mutta jos me emme ole kristillisiä, niin kuka on? Koen, että se on tehtävä Jumalalta. 

Oulussa Toppilansaaren taidekoulussa on keskusteltu siitä, mitä kristillinen taidekoulu ylipäänsä tarkoittaa. Heikki Kalliopuska kertoo kristittynä muusikkona itsekin pohtineensa, mitä kristillisyys omassa taiteessa merkitsee. Taidekoulussa keskustelua on käyty mm. siitä, onko koulu avoin kaikkia katsomuksia edustaville oppilaille. 

Kalliopuskalle on kristittynä taiteilijana tärkeää, että taiteessa näkyvää katsomusta tai maailmankuvaa ei katsota karsaasti. 

– Haluamme olla koulu, jossa ei ole katsomuksellisia tabuja. Taidekouluun saa tulla katsomuksesta riippumatta. Toisaalta oman katsomuksen näkymistä ei tarvitse pelätä taidetta tehdessä. On merkittävää, että ylipäätään saa tehdä taidetta rehellisesti, omista perimmäisistä totuuskäsityksistään käsin eikä kristillisyyttä tarvitse hävetä tai piilottaa. 

Toppilansaaren taidekoulun slogan on Luomaan luotu. 

– Taiteen tekemisen arvo perustuu siihen, että uskomme, että olemme Luojan luomia. Kaikki ovat luovuuteen kykeneväisiä. 

Taide palvelutehtävänä 

Katriina Junttila näkee Talentin opetuksen kristillisenä kasvatustehtävänä ja pitää siksi tärkeänä, että Talentti kerää oppilaita myös muista kouluista. Hän jatkaa, että kristillistä kasvatustyötä tekevän opettajan on tärkeää pitää huolta myös omasta hengellisestä elämästään ja seurakuntayhteydestään. Silloin on jotain, mistä ammentaa työhönsä. 

 Lopulta taiteen tekemisessäkin on Junttilan mielestä kyse rakkaudesta. Esiintymispelkoisille oppilailleen hän muistuttaa, että esiintyminen on oikeastaan yleisön rakastamista. Omalla lahjallaan palvelu on kuin pienen pojan eväät, jotka tämä antoi Jeesuksen käyttöön.   

Opettajia hän kannustaa miettimään, kuinka he voisivat rakastaa työssään kohtaamiaan lapsia niin, että nämäkin oppivat rakastamaan Jumalaa. 

– Jumala kutsuu ihmisiä tehtäviin. Kannattaa rukoilla johdatusta, että Jumala käyttää sellaisella paikalla, jossa hänellä on juuri sinulle varattu tehtävä. 

Mikä taiteen perusopetus? 

 

Taiteen perusopetus on laissa säädettyä, vapaa-ajalla toteutettua taidekasvatusta, joka tarjoaa lapsille ja nuorille tavoitteellista, tasolta toiselle etenevää opetusta yhdeksässä eri taidelajissa yhdenmukaisten, valtakunnallisten opetussuunnitelmien puitteissa. Taiteen perusopetuksessa on mahdollista suorittaa opintoja joko laajassa tai yleisessä oppimäärässä. Laaja oppimäärä antaa valmiuksia hakeutua kohti taidealan ammatti- tai korkeakouluopintoja. Taiteen perusopetuksen opettajat ovat oman taiteenalansa opettajiksi koulutettuja ammattilaisia.

Lisää taiteen perusopetuksesta Opetushallituksen sivuilta: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/taiteen-perusopetus

Tanssikoulu Trian perustaja sai idean tanssikoulusta rukouksessa

Tanssikoulu syntyi profetiasta 

Turkulaisen Tanssikoulu Trian perustajan Suvi Salmenkiven tie kohti tanssinopettajan ammattia alkoi profetiasta. Salmenkiven ollessa kahdeksasluokkalainen rukouksessa nousi ajatus kristillisen tanssikoulun perustamisesta. Siihen mennessä Salmenkivi oli tanssinut lähinnä seurakunnassa eikä ajatellut tanssia sen tavoitteellisemmin. Hän päätti kuitenkin antaa Jumalan suunnitelmalle mahdollisuuden ja lähti tähtäämään tanssiopintoihin. 

Kun Salmenkivi muutti Turkuun tanssinopettajan ammattikorkeakouluopintoja varten vuonna 2017, hänelle selvisi, että tietä kristilliselle tanssikoululle oli valmisteltu Turussa jo vuosien ajan. Pian muuttonsa jälkeen hän tutustui joukkoon tanssijoita, jotka olivat rukoilleet asian puolesta ja odottaneet oikeaa hetkeä. Tanssikoulu Tria aloitti virallisen toimintansa vuonna 2020. 

Tällä hetkellä Salmenkivi on tanssikoulunsa ainoa opettaja. Oppilasryhmiä kokoontuu kahdessa illassa yhteensä seitsemän. 

Tanssikoulu Tria tekee yhteistyötä kristillisen harrastajateatterin, Teatteri Puron kanssa. Yhteisiä tanssiteatteriesityksiä on tehty tähän mennessä kolme kertaa. Tanssikoulun oppilaat ovat myös esiintyneet eri turkulaisten seurakuntien tilaisuuksissa. Salmenkiven näkynä on, että tanssikoulutoiminta opettaa lapsille ja nuorille paitsi tanssitekniikkaa ja ilmaisua, myös opetuslapseuttaa heitä palvelemaan lahjallaan seurakunnissa. 

Unelmana on jonain päivänä lähteä oppilasryhmän kanssa aktioon. Salmenkivi haluaa rohkaista oppilaitaan elämään rohkeasti uskoaan todeksi arjessa ja vie heitä säännöllisesti tanssimaan myös vaikkapa kauppakeskuksiin tai Turun kaduille. 

– Taide on tänä päivänä hyvä keino kertoa evankeliumia. Ihmiset ovat sille avoimia ja vastaanottavaisia. 

Teksti Piia-Maria Aho

Kuva Antti Hirviniemi

 

© Suomen kristillinen opettajaliitto ry 2025